ویپ (VOIP) یکی از فناوریهایی است که در سالیان اخیر، توانسته ارتباطات تلفنی را در کسب و کارهای مختلف، دچار تحول کند. همین یک جمله کافیست تا توجه و کنجکاوی افراد زیادی به این تکنولوژی، جذب شود. با این وجود، تعریف و ماهیت ویپ همچنان برای بسیاری از افراد، مجهول و ناشناخته باقی مانده است.
ارتباطات تلفن درست و اصولی، یکی از ارکان موفقیت هر کسب و کاری محسوب میشود. امروزه پروتکل انتقال صدا در بستر اینترنت (VoIP) در حال تبدیل شدن به یک قانون طلایی در ارتباطات مدرن است. به زبانی ساده، این فناوری اثبات شده، به کاربران امکان میدهد تا با وصل شدن به اینترنت، اقدام به برقراری تماسهای تلفنی نمایند.
با بلاگ سیمیا سیستم همراه باشید تا به دنیای هیجانانگیز ارتباطات مبتنی بر VoIP سفر کنیم و با زیر و بم این صنعت مفید و البته پرکاربرد، بیشتر آشنا شویم.
فهرست مطالب
سیستم تلفن آی پی سیمیا سیستم: یک نگاه جامع
VoIP مخفف Voice Over Internet Protocol است که به معنای انتقال صدا روی پروتکل اینترنت است. به عبارت سادهتر، سیستم تلفن آی پی به شما اجازه میدهد تا مکالمات تلفنی خود را از طریق اینترنت انجام دهید، نه خطوط تلفن سنتی.
سیمیا سیستم یکی از شرکتهایی است که در زمینه ارائه راهکارهای VoIP در ایران فعالیت میکند. این شرکت با ارائه محصولات و خدماتی متنوع، به کسبوکارها و سازمانها کمک میکند تا ارتباطات خود را بهبود بخشند و هزینههای تلفنی خود را کاهش دهند.
مزایای استفاده از سیستم تلفن آی پی سیمیا سیستم
- کاهش هزینهها: یکی از مهمترین مزایای VoIP، کاهش هزینههای تلفن است. با استفاده از VoIP، شما از پرداخت هزینههای ثابت ماهانه خطوط تلفن ثابت خلاص میشوید و تنها هزینه اینترنت را پرداخت میکنید.
- انعطافپذیری بالا: سیستمهای VoIP بسیار انعطافپذیر هستند و به شما امکان میدهند از هر کجا که به اینترنت دسترسی دارید، تماس برقرار کنید.
- امکانات پیشرفته: سیستمهای VoIP سیمیا سیستم، امکانات پیشرفتهای مانند کنفرانس صوتی، انتقال تماس، صندوق صوتی و… را در اختیار شما قرار میدهند.
- کیفیت صدای بالا: با پیشرفت تکنولوژی، کیفیت صدای مکالمات VoIP به شدت بهبود یافته است و به کیفیت مکالمات خطوط تلفن ثابت نزدیک شده است.
- یکپارچگی با سیستمهای دیگر: سیستمهای VoIP سیمیا سیستم به راحتی با سایر سیستمهای ارتباطی مانند CRM و سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتری یکپارچه میشوند.
محصولات و خدمات سیمیا سیستم
سیمیا سیستم طیف گستردهای از محصولات و خدمات VoIP را ارائه میدهد، از جمله:
- مرکز تلفن مجازی (Virtual PBX): یک سیستم تلفن کاملاً قابل تنظیم که به شما امکان میدهد از هر کجا به تلفن خود دسترسی داشته باشید.
- تلفنهای IP: تلفنهایی که به جای خطوط تلفن سنتی، از شبکه اینترنت استفاده میکنند.
- گیتویهای VoIP: دستگاههایی که شبکه تلفن سنتی را به شبکه VoIP متصل میکنند.
- نرمافزارهای تلفن نرمافزاری (Softphone): نرمافزارهایی که به شما امکان میدهند از طریق کامپیوتر یا تلفن همراه خود تماس برقرار کنید.
- مشاوره و پشتیبانی: سیمیا سیستم خدمات مشاورهای و پشتیبانی فنی را برای کمک به مشتریان در پیادهسازی و استفاده از سیستمهای VoIP ارائه میدهد.
معنی و مفهوم VoIP
سیستمهای تلفن سنتی، سیگنالهای صوتی را با استفاده از خطوط تلفن آنالوگ منتقل میکنند. بنابراین، برای برقراری تماس، نیاز به اتصالهای سیمی دارند. در این شرایط، از یک سخت افزار تخصصی به نام Private Branch Exchange یا همان سانترال برای اتصال خطوط داخلی به شبکه تلفن عمومی، استفاده میشود.
ویپ (VoIP) مخفف عبارت “Voice over Internet Protocol” و به معنای “انتقال صدا از طریق پروتکل اینترنت” است. به زبانی سادهتر، ویپ به خدمات تلفنی اطلاق میشود که در بستر اینترنت (یا با تعریفی گستردهتر، شبکههای کامپیوتری) انجام میگیرند. اولین نکته که در رابطه با این فناوری قابل توجه به نظر میرسد، این است که در VoIP خبری از خطوط سنتی مخابرات نیست و صدا در بستر شبکه منتقل میشود.
ماجرا زمانی جالبتر میشود که بدانیم برای استفاده از خدمات ویپ، نیازی به دستگاههای تلفن ثابت نداریم! هیجانانگیز نیست که میتوانید در لپ تاپ، تلفن همراه یا تبلت خود به تماسهای تلفنی که روی خط تلفن شما برقرار میشوند، پاسخ دهید؟ تماسهای اینترنتی میتواند از چندین روش مختلف مانند تلفنهای همراه، تلفنهای تحت شبکه و رایانهها انجام بگیرد. حتی تماسهای بین کشوری یا بینالمللی نیز با ویپ، بسیار راحتتر و مقرون بهصرفهتر خواهند بود.
توجه: برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با قابلیتهایی که این تکنولوژی در اختیار شما قرار میدهد، توصیه میکنیم مقاله “امکانات VoIP” را با دقت، مطالعه نمایید.
البته ویپ تنها به برقراری تماسهای تلنفی محدود نمیشود. اشتراک انواع فرمتهای فایلی، چت کردن و یا تماسها و کنفرانسهای تصویری از دیگر امکاناتی هستند که VoIP میتواند به کاربران خود عرضه کند. حتما با برنامههایی مثل Skype، Google Hangouts و از همه مهمتر WhatsApp کار کردهاید. شگفتزده خواهید شد اگر بدانید اینها فقط نمونههایی از نرمافزارهای ویپ هستند که روزانه با آنها درگیر هستید!
VoIP چگونه کار میکند؟
همانطور که در ابتدای مقاله نیز ذکر شد، VoIP سیگنالهای صوتی را به دادههای دیجیتال تبدیل کرده و آنها را از طریق اینترنت، منتقل میکند. اکنون و برای آشنایی بیشتر شما عزیزان، به جزئیات بیشتری در ارتباط با این فناوری سودمند خواهیم پرداخت.
پروتکل SIP و SIP Trunking
تکنولوژی VoIP بر اساس پروتکلهای مختلفی کار میکند که SIP را میتوان مهمترین آنها دانست. SIP مخفف عبارت “Session Initiation Protocol” بوده و یک پروتکل ارتباطی برای برقراری تماسهای ویپ و سایر جلسات متنی و چند رسانهای فوری مانند تماسهای صوتی و تصویری آنلاین است.
SIP Trunking به خدماتی گفته میشوند که بر پایه پروتکل SIP و از طریق اتصالات اینترنتی کاربران انجام میشوند. این خدمات که به خطوط سیپ ترانک هم معروف هستند، اتصالات فیزیکی به یک شرکت تلفن را از بین میبرند.
تجهیرات مورد نیاز برای استفاده از VoIP
برای راهاندازی تلفن ویپ در شرکتهای تجاری، به تجهیزات ویپ مختلفی نیاز است که در ادامه، به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
سررو ویپ ( VoIP PBX)
قبل از هرچیز و برای استفاده از خدمات ویپ، به یک سرور یا مرکز تلفن IP نیاز دارید که بتواند امکان برقراری تماس از طریق شبکه اینترنت را در اختیار شما قرار دهد. این سرور به دو صورت قابل راهاندازی است:
- استفاده از یک سانترال تحت شبکه یا IPPBX
- استفاده از فضای ابری (Cloud PBX)
در صورتی که از Cloud PBX برای راهاندازی ویپ استفاده کنید، نیاز به نصب هیچگونه سخت افزاری نخواهید داشت و کلیه تنظیمات، توسط شرکت ارائه دهنده و از طریق اینترنت، اعمال میشوند. این در حالیست که سانترال تحت شبکه، نیاز به نصب و راهاندازی فیزیکی خواهد داشت.
در میان برندهای مختلفی که اقدام به تولید و عرضه سانترالهای تحت شبکه نمودهاند، سیمیا از مقبولیت بیشتری میان کاربران برخوردار است. دستگاههای شرکت سیمیا سیستم، علاوه بر کاربری آسان، از کیفیت و قیمت بسیار مناسبی نیز بهره میبرند. از مهمترین سانترالهای تحت شبکه Simia System میتوان به SCC16F و SCC1E و انواع مدلهای سری SCC اشاره کرد.
در صورتی که قصد راهاندازی یک مرکز تلفن تحت شبکه یا همان VoIP را دارید، میتوانید روی خدمات متنوع شرکت سیمیا سیستم به عنوان نمایندگی و مرکز مجاز محصولات مخابراتی سیمیا ، یالینک و OpenVOX در ایران، حساب کنید. دسترسی به انواع تجهیزات تحت شبکه با مناسبترین قیمت، گارانتی کلیه محصولات به مدت ۱۲ ماه، نصب و راهاندازی مراکز تلفنی هوشمند توسط کارشناسان فنی و خدمات پس از فروش گسترده، از جمله امکاناتی هستند که ما در سیمیا سیستم، به شما عزیزان عرضه کردهایم.
تلفنهای تحت شبکه یا IP Phone
تلفنهای تحت شبکه، نوعی از تلفنهای ثابت محسوب میشوند که میتواننند در کنار سرورهای ویپ کار کنند. این تلفنها اگرچه از نظر ظاهری تفاوت زیادی با تلفنهای معمولی ندارند؛ اما در عمل قابلیتهای منحصر به فرد زیادی دارند. این دستگاهها به گونهای طراحی شدهاند که میتوانند از طریق اتصال به یک شبکه محلی، میتوانند صدا را در بستر اینترنت، انتقال دهند.
شرکت سیمیا سیستم در زمینه عرضه انواع تلفنهای تحت شبکه از قبیل یالینک و گرنداستریم در کنار شما عزیزان حضور خواهد داشت. تمامی این دستگاهها در سیمیا سیستم، با قیمت مناسب و البته یک گارانتی معتبر و ۱۲ ماهه به فروش میرسند.
تلفنهای همراه و رایانهها
جالب است بدانید که در سیستمهای VoIP حتی از طریق تلفنهای همراه و رایانهها هم میتوانید به برقراری تماسهای تلفنی ثابت بپردازید. در حقیقت برای ارتباط با مشتریان، تنها کافیست به یک شبکه اینترنت متصل باشید (حتی اگر در شرکت یا محل کار نیز حضور نداشته باشید).
با راهاندازی VoIP دیگر نیازی به دسترسی همیشگی به تلفنهای ثابت ندارید. این موضوع سبب میشود تا در هر زمان و در هر موقعیت مکانی که هستید، بتوانید به مشتریان خود جواب داده و نیازهای آنها را مرتفع نمایید.
دروازههای ویپ (VoIP gateways)
VoIP gateway یک سخت افزار تخصصی است ترافیک تلفنی سنتی (آنالوگ) را به بستههای دیجیتال تبدیل میکند. به بیانی ساده، با استفاده از این دستگاه، میتوانید روی خطوط قدیمی مخابرات (PSTN) نیز یک سیستم VoIP راهاندازی کنید. در حقیقت، VoIP gateway مانند یک پل میان سیستمهای سنتی و تکنولوژی ویپ عمل میکند.
مزایای استفاده از VoIP
حال که با ماهیت این تکنولوژی آشنا شدیم، زمان پرداختن به مزایای مختلف آن رسیده است. ما در ادامه به این سوال پاسخ میدهیم که چرا باید شرکتهای تجاری، ادارت و سازمانها به فکر راهاندازی سیستم تلفن VoIP باشند؟
صرفهجویی در هزینهها
یکی از نقاط قوت استفاده از VoIP نسبت به تلفنهای آنالوگ این است که هزینههای ارتباطی کمتری را شامل میشود. از طریق تماسهای بینالمللی، میتوانید هزینههای رومینگ را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.
همچنین تلفنهای تحت شبکه قابلیتی دارند که میتوانند هزینههای مکالمه را مدیریت کنند. علاوه بر این، سیستم VoIP امکاناتی مثل پست صوتی، ایمیل و چت آنلاین را برای شما فراهم میکنند که مجبور نباشید این امکانات را به طور جداگانه خریداری کنید.
انعطافپذیری بیشتر
شرکتها و کسب و کارهای امروزی میتوانند از بسیاری از ویژگیهای سیستم VoIP بهره بگیرند و از آن در ارتباطات تجاری و عمومی خود استفاده کنند. این سرویس بهترین انتخاب برای شرکتهایی است که تعداد زیادی کارمند دارند یا برای ارتباط بهتر با مخاطبان و مشتریان خود، به طور مدام از تلفن استفاده میکنند.
مراکز تلفن تحت شبکه از انعطافپذیری بیشتری نسبت به سیستمهای سنتی برخوردار هستند. این ویژگی سبب میشود تا با راهاندازی آنها، نگران گسترش کسب و کار خود در آینده نباشید.
نصب و راهاندازی آسان
نصب و پیکربندی سرورهای VoIP در مقایسه با مراکز تلفن سنتی، بسیار آسانتر است. همانطور که اشاره شد، در مراکز تلفن تحت شبکه، هیچ نیازی به اتصالات فیزیکی بین سرور و تلفنهای اپراتوری وجود ندارد. در حقیقت، تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که تلفنهای IP را از طریق خطوط اترنت، به شبکه شرکتی متصل کنید.
کیفیت بالای مکالمات
اگرچه در ابتدای ظهور این فناوری، کیفیت تماسهای VoIP واقعا نامطلوب بود؛ اما به لطف افزایش پهنای باند، امروزه مکالماتی که از این طریق انجام میشوند، در بهترین سطح ممکن قرار دارند. شاید بتوان “کیفیت صدای ضعیف” را بزرگترین اشتباه در مورد سیستمهای ویپ دانست!
در صورتی که از یک اینترنت پرسرعت و با پهنای باند بالا استفاده میکنید، اصلا نباید نگران کیفیت مکالمات در تماسهای VoIP باشید. تقریبا تمامی شرکتهایی که خدمات مبتنی بر ویپ را ارائه میدهند، کیفیت صدای HD را برای شما تضمین خواهند کرد.
کیفیت مکالمات در سیستمهای VoIP به حدی بالا است که حتی میتوان آن را در وضعیت بهتری نسبت به مکالمات سنتی و آنالوگ قرار داد. در حقیقت، بسیار بعید است که در طول صحبت، بتوانید تفاوت این خطوط را با سیستمهای قدیمی و مبتنی بر سیم، تشخیص دهید.
ویژگیها و قابلیتهای متنوع
سیستمهای مبتنی بر VoIP امکانات و ویژگیهایی را در اختیار کاربران قرار میدهند که مراکز تلفن سنتی از آنها برخوردار نیستند یا برای برخورداری از آنها، باید هزینههای اضافی پرداخت شود! این ویژگیها در اکثر کسب و کارها، میتوانند کیفیت ارتباطات مجموعه را به شکل قابل توجهی افزایش دهند.
ضبط مکالمات، انتقال تماسها، موزیک پشت خط، صندوق صوتی، ایجاد صف تماس، زنگ خوردن گروهی داخلیها، اپراتور گویا و … تنها برخی از قابلیتهایی هستند که به صورت رایگان، در اختیار کاربران مراکز تلفن تحت شبکه و مبتنی بر ویپ قرار میگیرند.
آیا کسب و کار من به VoIP نیاز دارد؟
بسیاری از کسب و کارها، سالها است که در حال استفاده از مراکز تلفن سنتی هستند. نمیتوان با قطعیت اعلام کرد که آیا مراکز تلفن VoIP برای این دسته از مشاغل، مفیدتر از مرکز تلفن فعلی آنها است یا خیر! در حقیقت، بین یک مرکز ویپ و یک مرکز تلفن آنالوگ، تفاوتهای چشمگیری وجود دارد.
در صورتی که قصد دارید مرکز تلفن کسب و کار خود را به VoIP تغییر دهید، باید قبل از هر کاری، به سوالات زیر دقت کرده و پاسخ آنها را بدانید.
آیا تعداد کارمندان دور کار شما زیاد است؟
با گسترش ویروس کرونا، بسیاری از کارمندان به صورت دور کار و از منزل، مشغول به فعالیت هستند. سیستم VoIP برای شرکتهایی که بخش زیادی از فعالیت خود را به صورت دورکاری انجام میدهند، از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا در این شرایط، کارمندان حتی از منزل و تنها با استفاده از موبایل یا رایانه خود، میتوانند به خطوط تلفن مجموعه دسترسی داشته و با مشتریان، ارتباط داشته باشند.
آیا مرکز تلفن آنالوگ فعلی، نیازهای شما را برآورده میکند؟
مجموعههای کاری برای راهاندازی مراکز تلفن سنتی، هزینه زیادی کردهاند. بنابراین در صورتی که این سیستم میتواند نیازهای شما را به صورت کامل برآورده کند، واقعا نیازی به تغییر آن و استفاده از مراکز تلفن VoIP نیست. توجه داشته باشید که راهاندازی مراکز تلفن تحت شبکه نیز در هر حال، هزینههای جدیدی را به شما تحمیل خواهد کرد.
استفاده از سیستم VoIP به چه میزان تاثیرگذار است؟
در ابتدای کار سیستمهای VoIP دارای اشکالاتی از قبیل تاخیر و لرزش صدا بودند. این امر باعث افت شدید کیفیت صدا میشد. در نتیجه انتظارات لازم را برای کاربر برآورده نمیکرد و نارضایتیهایی به همراه داشت.
ولی کمکم با پیشرفت اینترنت و افزایش پهنای باند آنها، کیفیت تماسهای VoIP نیز بیشتر از قبل شد. به طوری که مزایای ویپ نسبت به معایب آن پیشرفت بسیاری کرد. به طوری که کیفیت تماسهای تلفنی که با خطوط مخابراتی انجام میشود، با تماسهای بر بستر اینترنت برابری میکند. بنابراین همه چیز بستگی به سرعت اینترنت شما دارد.
توصیه: از شرکتهایی اینترنت تهیه کنید که بتوانند سرعت مناسب را برای شما فراهم کنند. به این ترتیب با سرعت زیاد، دیگر نباید به موثر بودن VoIP شکی داشته باشید.
یکی از چالشهایی که سیستم VoIP با آن روبهرو است، عدم موقعیتیابی برای تماسهای اضطراری است. به دلیل استفاده VoIP از شمارههای مجازی که با آدرسهای IP هستند، امکان ردگیری مکان جغرافیایی فرد تماسگیرنده وجود ندارد.
به عنوان مثال وقتی با آمبولانس تماس میگیرید، آنها نمیتوانند موقعیت مکانی شما را از طریق شماره تلفن پیدا کنند. در واقع باید حتما به اپراتور، محل دقیق خود را بگویید. البته در کشور ما هنوز این سیستم ردیابی از طریق شماره تلفن برای شمارههای اضطراری فراهم نشده است. ولی برای دیگر کشورها این چالش وجود ندارد.
کلام پایانی
تکنولوژی VoIP با سرعت سرسامآوری در حال پیشرفت است و به زودی، به انتخاب اول کسب و کارهای مختلف تبدیل خواهد شد. ویپ در مقایسه با سیستمهای تلفنی آنالوگ از کیفیت بهتری برخوردار است، قیمت مناسبتری دارد، راهاندازی آن آسانتر است و در یک کلام، انتخاب بسیار بهتری محسوب میشود.
در این مقاله تلاش کردیم تا با زبانی ساده به معرفی VoIP و ماهیت آن بپردازیم. در صورتی که همچنان در ارتباط با این فناوری سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات مطرح نمایید تا در اولین فرصت، پاسخگوی شما عزیزان باشیم.
سوالات متداول در مورد ویپ (VoIP)
🌎 چرا باید از تلفنهای تحت شبکه که دارای فناوری VoIP هستند استفاده کنیم؟
به دلیل اینکه استفاده از VoIP و کلا تلفنهای تحت شبکه امکان برقراری تماس با هر شخصی در هر جای دنیا را فراهم میکند. همچنین هزینههای خیلی کمتری را به همراه دارد. از طریق تلفنهای IP میتوان کنفرانسهای صوتی و تصویری با بازدهی بالا ایجاد کرد.
☎️ مهمترین شرکتهایی که تلفنهای تحت شبکه و VoIP را تولید میکنند، کدامند؟
بِرندهای زیادی در جهان هستند که از فناوری VoIP در تولید محصولات خود استفاده میکنند. اما مهمترین و با کیفیتترین آنها شرکت سیمیا سیستم است. به تازگی شرکت یستار (Yeastar) هم به جمع این بزرگان اضافه شده است. هر کدام از این شرکتها، مزایا و ویژگیهای خاص مربوط به محصولاتشان را دارند و با توجه به نیاز کسب و کار شما، باید انتخاب دقیقی صورت بگیرد.
🎵 سیستم VoIP چه امکاناتی دارد؟
- انتقال تماس
• ضبط مکالمات
• ایجاد کنفرانسهای تصویری و صوتی
• قابلیت باز کردن درب ورودی
• نگه داشتن تماس و موزیک انتظار
• یکپارچه کردن سازمان و کارمندان
✅ سیستم VoIP چه مزیتهایی دارد؟
• کم شدن هزینههای ارتباطی
• پشتیبانی از چندین کار بطور همزمان
• در دسترس بودن
• قابلیت پرتابل بودن
• کیفیت بالای صدا و تصاویر
سوالات متداول:
+آیا برای استفاده از سیستم VoIP به اینترنت پرسرعت نیاز است؟
خیر، اگر بصورت محلی استفاده شود نیاز به اینترنت نیست . ولی اگر برای اتصال از خارج مرکز استفاده شود، کیفیت مکالمات VoIP به سرعت و پایداری اینترنت شما بستگی دارد.
+آیا میتوان از تلفنهای معمولی با سیستم VoIP استفاده کرد؟
خیر، برای استفاده از سیستم VoIP به تلفنهای IP یا نرمافزارهای تلفن نرمافزاری نیاز است.
+آیا میتوان از سیستم VoIP برای تماسهای بینالمللی استفاده کرد؟
بله، سیستمهای VoIP امکان برقراری تماسهای بینالمللی با هزینه بسیار کمتر نسبت به خطوط تلفن سنتی را فراهم میکنند.
+برای چه کسانی سیستم تلفن VoIP سیمیا سیستم مناسب است؟
سیستم تلفن VoIP سیمیا سیستم برای کسبوکارهای کوچک و بزرگ، سازمانها، ادارات و هر کسی که به دنبال یک سیستم ارتباطی مقرون به صرفه و انعطافپذیر است، مناسب است.
اگر قصد دارید از سیستم تلفن VoIP سیمیا سیستم استفاده کنید، توصیه میشود با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید تا بهترین راهکار برای کسبوکار خود را انتخاب کنید.