1403/2/4
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مفهوم نام تجاری سیمیا

در لغت نامه دهخدا مفهوم لغوی سیمیا به این شرح آمده است: 

 سیمیا علم طلسم که از آن انتقال روح در بدن دیگری کنند.

بر اساس مفهوم لغوی ذکر شده:

هدف از نام تجاری شرکت سیمیا سیستم با این عنوان انتقال سیستمهای قدیمی به سیستمهای کامپیوتری،الکترونیکی و مخابراتی مدرن در قالب سیمیا سیستم میباشد.

نام تجاری چیست ؟

سیمیا

نام تجاری چیست ؟

 سیمیا برند یا نام تجاری برای اشاره به محصول و خدماتی خاص کاربرد دارد تا بتوان از طریق نام، نماد، طرح و مواردی از این دست، آن را از سایر محصولات و خدمات مشابه در بازار تشخیص داد. برند یا نام تجاری در واقع عنصر ایجاد تمایز برای آن محصول یا خدمات است. در عین حال، برندسازی به فرایند ایجاد و انتشار نام تجاری اطلاق می‌شود و بنابراین مسیری است که به واسطه آن مشتریان، محصولات و خدمات یک شرکت را درک و تجربه می‌کنند.

یک برند یا نام تجاری ترکیبی از ویژگی‌های درونی و بیرونی یک محصول است که به محصول هویت می‌دهد. امروز با اوج گرفتن رقابت بین کسب و کارهای مختلف، بازار پر از محصولات مشابه شده است. برای ایجاد محصولی برجسته، باید مشخصه‌هایی اختصاصی برای آن ایجاد کرد. این موارد عبارتند از نام، لوگو، رنگ و بسیاری از مشخصه‌های دیگر است. این ویژگی‌ها با ایجاد هویت، صدا و مفهومی خاص برای محصول یا خدمات، آن را در جایگاهی متمایز در ذهن مصرف کنندگان قرار می‌دهد و باعث ایجاد تجربه‌ای منحصر به فرد در آنان حین ارتباط با نام تجاری شما می‌شود.

قبل از استفاده یک نام تجاری یا نشان خدماتی، باید برررسی کنید که شخص دیگری قبلا نام تجاری شما را نگرفته باشد. وقتی از این بابت مطمئن شدید می‌توانید برای ثبت نام تجاری خود اقدام کنید و از نام برند خود به عنوان یک علامت تجاری هم استفاده کنید.

قوانین ثبت اسم تجاری سیمیا

برند سیمیا

نام تجاری چیست ؟ : به موجب ماده ٥٧٦ ق.ت. ثبت اسم تجاری اختیاری است مگر در مواردی كه ثبت آن مطابق با قانون الزامی شناخته شده باشد. در این شرایط صاحب کسب و کار یا خدمات می تواند برای معرفی كالای خود از اسم تجاری آن استفاده كند. گاهی نام تجاری كالا با علامت تجاری ادغام شده و برای شناساندن محصول به مصرف کنندگان به كار می رود. انتخاب اسم تجاری نباید به نحوی باشد كه مشتریان را در تشخیص كالا گمراه كند. در ادامه، اسم تجاری ثبت شده به نام دیگری را نمی توان انتخاب و استفاده كرد حتی اگر با نام خانوادگی استفاده كننده اخیر یكسان باشد (مستفاد از مواد ٥٧٧ و ٥٧٨ ق.ت.) . اسم تجاری قابل انتقال بوده و مدت اعتبار آن پس از ثبت ٥ سال است. (مستفاد از مواد ٥٧٩ و٥٨٠ ق.ت).

کار ثبت اسم تجاری درست مثل ثبت شركت به صورت اعلامی صورت می‌گیرد. بدین معنی که متقاضی ثبت اسم تجاری، با تنظیم اظهارنامه و طی تشریفات مربوط به ثبت و آگهی، درخواست ثبت علامت را به اداره ثبت اعلام می کند تا بدین وسیله اشخاص ذینفع از موضوع مطلع شده و مراتب هرگونه مخالفت یا اعتراض خود را آشکار شازند و برای احقاق حقوق خود، از ثبت این نام تجاری جلوگیری به عمل آورند.

طبق ماده ٥٨٢ ق.ت: وزارت عدلیه به موجب نظامنامه ترتیب اسم تجارتی و اعلان آن و اصول محاكمات در دعاوی مربوط به اسم تجارتی را معین خواهد كرد. دراین زمینه دراجرای مواد ٥٢٨ و ٥٨٥ ق.ت. طرح اصلاحی آیین نامه ثبت شركتها مصوب ١٣٤٠ با اصلاحات بعدی در بند ٢ ماده اول خود اداره ثبت شركتها و مالكیت صنعتی درتهران را مكلف نموده كه نسبت به ثبت علائم تجارتی و اختراعات و نام تجارتی و اشكال و ترسیمات صنعتی اقدام کند ولی تاكنون آیین نامه اجرایی ماده ٥٨٢ ق.ت.

راجع به نحوه ثبت مرجع ثبت و حمایت قانونی از دارنده ویا تعقیب افراد سو استفاده كنند از نام تجارتی موردی را به تصویب نرسانده است. به این ترتیب در حال حاضر ثبت اسم تجارتی بدون تصویب آیین نامه اجرایی ثبت و حمایت از اسم تجاری امكان پذیر نیست و معمولا متقاضی اسم تجاری را به عنوان علامت تجارتی به ثبت می رساند.

انواع نام‌های تجاری سیمیا

نام تجاری چیست ؟ نام‌های تجاری انواع مختلفی دارد که در ادامه به اختصار به آنها اشاره می‌شود:

برند انفرادی: بعضی از شرکت ها ممکن است برای هر کدام از محصولات خود یک اسم تجاری جداگانه انتخاب کنند.

برند فامیلی: معمولا به مجموعه‌ای از محصولات خاص اختصاص داده می شود.

برند شرکتی: این امکان وجود دارد که بعضی از افراد اسم شرکت یا فرد تولیدکننده را روی محصولی خاص بگذارند. این روند وقتی بیشتر رواج دارد که یک شرکت، تولید کننده محصولات متعددی است و از این نوع برند استفاده می کند.

برند ترکیبی: هر محصول نام خودش را دارد و برند شرکت مشخص کننده این است که کدام شرکت کدام محصولی را تولید کرده است.

خصوصیات نام تجاری مناسب

نام تجاری مناسب در مرحله اول باید ساده و روان بوده و تلفظ راحتی داشته باشد تا از این طریق به سادگی در ذهن مخاطب باقی بماند و به خاطر سپردن آن آسان باشد.

برند باید هدف تولید محصول و کیفیت آن را به صورت ضمنی برساند.

اسم تجاری باید به گونه ای باشد که به راحتی تبلیغ شود و دائمی نیز باشد.

نام تجاری باید اصالت باشد و به صورت تقلیدی از دیگر برندها و نام های تجاری شکل نگرفته باشد.

برند باید شرایط لازم برای قابل ثبت بودن و قرار گرفتن تحت حمایت حقوقی را داشته باشد.

برند باید قابل شناسایی باشد.

معمولا برندهای معروف جهان به واسطه محبوبیت، قدمت و داشتن محصولات خوب با ویژگی های منحصر به فرد در بین مصرف کنندگان خود شناخته شده هستند. این برندها از تبلیغات فراوانی استفاده می کنند که اکثر آن ها بین المللی هستند.

برند باید شما را از سایر رقبا متمایز کند.

ثبت نام تجاری به چه معناست

در اسناد قانونی و اصطلاحات ثبتی به ثبت برند، ثبت علامت تجاری هم گفته می‌شود. ثبت برند یکی از مراحلی است که برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها برای تحکیم مالکیت معنوی خود روی نام، علامت و طراحی محصولات خود انجام می‌دهند. اگرچه انجام این فرآیند برای شروع قانونی فعالیت کسب ‌وکارها الزامی نیست، اما پیشنهاد می‌شود بنیان‌گذران استارتاپ‌ها و تولیدکنندگان محصولات، برای بهبود فعالیت خود در فضای کشور، نسبت به انجام این کار اقدام کنند.

با توجه به این که اکثر فعالیت‌های ثبت و قانونی‌سازی فعالیت شرکت‌ها به‌صورت آنلاین انجام می‌شود، نیاز به مراجعه‌ی حضوری در این فرآیندها به حداقل رسیده است. از طرفی، آموزش‌های لازم برای انجام این فرآیندها، از طرف سازمان‌های مسئول و در همان سامانه‌های ثبت و پیگری موجود است.

مزایای ثبت نام تجاری

نام تجاری چیست ؟ : ثبت اسم تجاری باعث بهره‎مندی شرکت از مزایای متعددی می‌شود. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

به شرکت ها امکان می‌دهد تا محصولاتش را از یکدیگر متمایز سازند.

ثبت برند می تواند برای دریافت وام نیز حائز اهمیت باشد.

ثبت برند می تواند برای سهامداران نیز ایجاد ارزش افزوده ی سهام کند و باعث افزایش درآمد شرکت شود.

جزء ضروری موافقت نامه های اعطای نمایندگی هستند.

ثبت برند می تواند برای شرکت ها وجهه و شهرت ایجاد کند و ابزار مناسبی جهت بازاریابی باشد.

علامت تجاری، قابل نقل وانتقال است و می بایست وفق مقررات قانون ثبت علائم و اختراعات ایران به ثبت برسد.لذا تفویض اجازه ی استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده به شرکت های ثالث داده می شود که می تواند منبع درآمد بیشتری برای شرکت یا شخص به وجود آورد و یا اساس انعقاد یک موافقت نامه ی اعطای نمایندگی فروش باشد.

یک برند ممکن است دارائی ارزشمند کسب و کار باشد.

شرکت ها را تشویق می کند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه گذاری کنند

ثبت برند می تواند برای سهامداران نیز ایجاد ارزش افزوده ی سهام کند و باعث افزایش درآمد شرکت شود.

در برندهای ثبت شده نسبت به کالاهای فله ای اطمینان بیشتری وجود دارد.

با ثبت برند،گسترش تجارت جهانی امکان پذیر می گردد.

لزوم ثبت نام تجاری

نام تجاری چیست ؟ : وقتی شرکتی قصد دارد از برندی به عنوان تصویر عمومی و نشانگر خود در میان سایر رقبا استفاده کند، ابتدا شناسایی برنـد باید صورت گیرد، یعنی باید انتخاب کند که ایل است چگونه دیده شود. به طور مثال، لوگوی یا علائم یک کسب و کار اغلب حاوی پیام، شعار یا محصولی است که شرکت ارائه می‌نماید. هدف این است که برند برای مصرف‌کننده خاطره‌انگیز و جذاب باشد.

شرکت معمولاً با شرکت‌های طراحی یا تیم طراحی مشاوره می‌کند تا برای جنبه‌های بصری برنـد به ایده‌ای، مثل لوگو یا نماد برسد. یک برند موفق به طور دقیقی پیام‌ها یا احساسی را که شرکت سعی دارد بیان کند را نشان می‌دهد و به آگاهی از برنـد منجر می‌گردد. زمانی که یک برند، موفق به ایجاد احساسی مثبت در مصرف ‌کنندگان هدف خود شد، گفته می‌شود که شرکت ارزش ویژه برند ساخته است.

اگر برند سازی درست انجام گیرد، برند به افزایش در فروش نه فقط برای یک کالای خاص، بلکه برای سایر محصولات همان شرکت نیز کمک خواهد کرد. یک برنـد خوب باعث ایجاد اعتمادی در مصرف کننده می‌شود و بعد از داشتن یک تجربه خوب از یک محصول، احتمال بیشتری دارد که مصرف کننده محصول دیگری با همان برنـد را امتحان کند. به این پدیده اغلب وفاداری به برند می‌گویند

مراحل ثبت نام تجاری

اولین قدم برای ثبت یک برند انتخاب یک اسم تجاری مناسب است. در این زمینه باید اطلاع داشته باشد که شما قادر به استفاده از اسامی مشهور و یا نام‌های جغرافیایی نیستید. در صورت انتخاب چنین عناوینی، اظهارنامه برند شما رد خواهد شد. بیشترین تشابه اسامی در طبقاتی است که خواهان بیشتری دارد این طبقات شامل: مواد غذایی، آشامیدنی و یا آرایشی و بهداشتی است.

اگر قصد دارید به همراه نام تجاری خود لوگو نیز به ثبت برسانید بهتر است از تصاویر ملموس استفاده نمایید که درک آن برای مخاطبین ساده باشد. در نتیجه انتخاب نام برند از مهم ترین و اساسی ترین گام های ثبت علامت تجاری می باشد.

مدارک لازم برای ثبت اسم تجاری

برند به دو صورت حقیقی و حقوقی به ثبت می رسد که هرکدام از آنها مدارک متفاوتی را لازم دارد.

مدارک لازم جهت ثبت برند- اشخاص حقیقی:

کپی برابر اصل مدارک شناسایی(شناسنامه و کارت ملی)

کپی برابر اصل جواز

تصویر لوگو به ابعاد6*6

مدارک لازم جهت ثبت برند- اشخاص حقوقی:

مدارک ثبتی شرکت از قبیل: روزنامه رسمی تاسیس شرکت ، اگهی تاسیس در صورتی که شرکت دارای تغییرات باشد آگهی تغییرات شرکت

مدارک شناسایی آخرین مدیرعامل شرکت

کپی برابر اصل جواز

تصویر لوگو به ابعاد6*6

استعلام نام برند

حالا باید مشخص کنید که قصد دارید برند خود را به نام شخص حقیقی و یا حقوقی به ثبت برسانید. با مشخص شدن این موضوع اظهارنامه ای مبنی بر استعلام نام برند شما ارسال می شود تا مشخص شود نام انتخابی شما قبلاً در طبقه و یا طبقات درخواستیتان به ثبت رسیده است یا خیر. انجام بررسی‌ها لازم در این مرحله، احتمال رد شدن اظهارنامه ثبت برند شما را به صورت چشمگیری کاهش می دهد.

ثبت اظهارنامه علامت تجاری

نام تجاری چیست ؟ : با دریافت جواب استعلام برند می‌توانید اظهارنامه ثبت علامت تجاری و یا برند خود را از طریق سامانه اداره مالکیت صنعتی ارسال نمایید پس از انجام این کار 30 الی 60 روز کاری زمان لازم است تا کارشناس اداره مالکیت صنعتی بررسی های لازم را انجام داده و نظر خود را اعمال نماید. چنانچه نام درخواستی شما مورد تایید قرار بگیرد آگهی تقاضا یا همان آگهی سی روزه آن صادر می شود.

پس از انتشار آگهی به مدت 30 روز پرونده شما راکد باقی می ماند تا اشخاصی که هرگونه اعتراض نسبت به برند شما دارند اقدامات لازم را اعمال نمایند. در صورتی که هیچ اعتراضی نسبت برند شما نباشد فرایند ثبت رسمی 10 ساله و اقدامات لازم جهت اخذ تصدیق نامه علامت تجاری را می توانید انجام دهید.

نکاتی در خصوص نام تجاری

نام تجاری ممکن است اسم تاجر باشد.

صاحب تجارت‌خانه‌ای که شریک ندارد نمی‌تواند اسمی برای تجارت‌خانه خود انتخاب کند که داشتن شریک را تداعی کند(ماده ۵۷۷). مثلاً محمد محمدی که تجارتخانه یا شرکت فقط متعلق به اوست نمی‌تواند نام تجارتی خود را «براداران محمدی» و یا «محمدی و شرکاء» قرار دهد.

اسم تجاری قابل انتقال است. زیرا نام تجاری برای تاجر ایجاد حق می‌کند و به تنهائی دارای ارزش است پس تاجر می‌تواند اسم تجاری خود را ‌بفروشد و همچنین وارثین او می‌توانند از اسم تجاری او مانند سایر دارایی‌هایش استفاده کنند.

در صورتی که وزارت دادگستری طبق آئین‌نامه ترتیب ثبت اسم تجاری و آگهی آن را بدهد مدت اعتبار ثبت اسم پنج سال خواهد بود و بعد از هر پنج سال مجدداً باید ثبت آن تجدید شود.

شایان ذكر است به موجب ماده ٣ قانون سجل احوال مصوب ١٣٠٧ كسی حق ندارد نام خانوادگی شخص دیگری را به عنوان اسم تجاری خود قرار دهد.

سیمیا را با چنین قوانینی برند نمودیم.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
سیمیا سیستم
سیمیا سیستم

ورود به سیمیا سیستم

سیمیا سیستم

ثبت نام در سیمیا سیستم

سیمیا سیستم

فراموشی رمز عبور