۱۴۰۳/۲/۲۷
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تجهیزات اینترنت وایرلس Wireless چیست ؟

در رابطه با رادیو وایرلس Wireless چه می‌دانید؟ بهترین تجهیزات اینترنت وایرلس کدامند؟ در صورتی که از مشترکین و کاربران آینترنت پرسرعت هستید و لازم است بدانید تجهیزات اینترنت وایرلس Wireless چیست، با شرکت سیمیا سیستم همراه شوید.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و نیاز روزافزون به شبکه اینترنت، اتصال به اینترنت در کنار شیوه قدیمی کابلی به صورت وایرلس یا بی سیم نیز ارائه می شود. اینترنت Wireless بر بستر امواج رادیویی یا مایکروویو می باشد. در اینترنت بی سیم، نیاز به یک گیرنده و فرستنده می باشد به عبارتی دیگر سرویس گیرنده نقش دریافت کننده و سرویس دهنده نقش فرستنده را بازی می کند.

تا به حال عباراتی نظیر آنتن اینترنت یا آنتن وایرلس، رادیو وایرلس، وای فای، روتر و… به گوشتان خورده است؟ اگر از اینترنت پرسرعت استفاده کرده باشید، به احتمال خیلی زیاد شنیده باشید و شاید برایتان سوال پیش آمده باشد وایرلس چیست و تجهیزات مورد نیاز اینترنت وایرلس کدام است، از کجا و با چه قیمتی خریداری کنید؟

در این مقاله که به همت گروه متخصصین شرکت سیمیا سیستم تهیه و تدوین شده است قصد داریم ضمن معرفی تجهیزات اینترنت وایرلس خانگی شما را با نکات مربوط به بیسیم اشتراکی، بهترین شرکتی که می‌توانید تمام تجهیزات اینترنت پرسرعت وایرلس را از آنجا خرید کنید، آشنا سازیم. تا پایان این مبحث با سیمیا سیستم زیرمجموعه هلدینگ سیمیا همراه شوید، خواهید فهمید تجهیزات اینترنت وایرلس چیست !

رادیو وایرلس یا اینترنت رادیویی چیست؟

اینترنت بیسیم اشتراکی یا اینترنت رادیویی یکی از پرسرعت‌ترین سرویس‌های موجود در کشور است. این اینترنت پهنای باندی در حدود ۲۰ تا ۱۰۰ مگابیت برثانیه در سرویس‌های اشتراکی و ۵۰ تا ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه برای سروی‌های اختصاصی خود ارائه خواهد داد.

این سرویس‌ها در لینک‌های انتقال پهنای باند خود بر بستر وای فای و با استفاده از تجهیزات آینترنت پرسرعت وایرلس، خدمات خود را ارائه می‌دهند. عمده تجهیزات اینترنت وایرلس چیست و از کجا باید تهیه شود، موضوع مبحثی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

وایرلس

انواع اینترنت رادیویی کدام است؟

پس از آن که با رادیو وایرلس آشنا شدیم و قبل از این که بخواهیم بگوییم تجهیزات شبکه وایرلس Wireless چیست، لازم است بدانیم چند نوع اینترنت رادیویی داریم. امروزه ۲ نوع اینترنت رادیویی داریم؛ در اینترنت پوینت هر مشترک با خرید ۲ نوع رادیو روبرو است. اینترنت رادیویی پوینت تو پوینت یا مولتی پوینت که همان اینترنت اختصاصی یا بیسیم اشتراکی نام دارند. برای هردو این اینترنت‌ها مشترک به دو آنتن نیاز دارد.یک آنتن اینترنت روی پشت بام و یک آنتن بر روی دکل.

در سرویس‌های بیسیم اشتراکی شما به عنوان یک مشترک باید هزینه خرید یک رادیو یا آنتن اینترنت که روی پشت‌بام شما نصب می‌شود را پرداخت کنید. در این حالت شما به رادیو سمت دکل شرکت ارائه دهنده به همراه دیگر مشترکین وصل هستید. در این نوع اتصال (در مقایسه با روش ptp یا اینترنت پوینت تو پوینت) درای سرعت کمتری هستید. چیزی در حدود ۵۰ مگابیت بر ثانیه.

سرعت در رادیو وایرلس Wireless چقدر است؟

اینترنت پوینت یا رادیو وایرلس یکی از پرسرعت‌ترین اینترنت‌های موجود در کشور است. هر مشترک با سفارش و خرید سرویس رادیو وایرلس می‌تواند پهنای باند زیادی با کیفیت بالا برای مصارف اینترنتی خود تهیه کند. همان طور که در ابتدای مبحث به آن اشاره کردیم سرعت رادیو وایرلس یا بهترین اینترنت وایرلس در حالت اشتراکی چیزی بین ۲۰ تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه و در نوع اختصاصی یا نامحدود در حدود ۵۰ تا ۲۰۰۰ مگابیت بر ثانیه است.

وقتی یک کاربر برای بیسیم اشتراکی یا اینترنت رادیویی درخواست می‌دهد باید مشخص کنید چه سرعتی نیاز دارید، لازم به یادآوری است که این سرعت قابل ارتقا است اما در گام نخست بهتر است سرعت موردنیازتان را مشخص کنید. در شرکت معتبر سیمیا سیستم شما می‌توانید برای تعیین سرعت مورد نیاز خود با کارنشاسان مشورت کنید.

در صورتی که کابل lan را به اکسس پوینت خود متصل کنید کمی افت سرعت خواهید داشت. به همین دلیل اگر می‌خواهید از نهایت سرعت سرویس خود استفاده کنید لازم است تا اینترنت adsl را مستقیما از سرکابل lan دریافت کنید. این کار برای انجام اموری همچون گیم، استریم، ترید کردن و… بسیار لازم است.

ویژگی‌های آینترنت پرسرعت یا رادیو وایرلس کدام است؟

بعد از این که با معنی و مفهوم رادیو وایرلس و انواع آن آشنا شدیم و قبل از آن که به تجهیزات اینترنت رادیویی چیست بپردازیم، لازم است بدانیم یک اینترنت پوینت چه مزیت‌ها و ویژگی‌هایی نسبت به دیگر طرح‌ها و سرویس‌های موجود دارد.

  • از همه موارد مهمتر و اصلی‌تر مسئله سرعت است، سرعت اینترنت رادیویی در دانلود و آپلود بالاتر از ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه است.
  • پایین بودن پینگ اینترنت رادیویی (چیزی در حدود ۳۰ تا ۴۵ ثانیه)
  • پایداری سرعت و عدم وجود قطعی حتی در شرایط فعلی کشور
  • امکان جابجایی از هرجا به جا
  • قابلیت ساپورت چندین کاربر به صورت همزمان بدون افت سرعت و کیفیت
  • امکان ارائه بیسیم اشتراکی در مکان‌هایی که فاقد آنتن موبایل یا درو از مرکز مخابرات هستند
  • هزینه‌های به صرفه و تعرفه‌های ارزان (چیزی در حدود ۱۲۰۰ تا ۲۲۰۰ برای هر گیگ)

چه کسانی به اینترنت رادیویی و تجهیزات شبکه اینترنت وایرلس نیاز دارند؟

یکی دیگر از مباحث مهم پیرامون مقاله تجهیزات اینترنت وایرلس چیست، شرح این مسئله است که اینترنت وایرلس یا رادیویی پرسرعت برای چه کسانی لازم و حیاتی است؟

Wireless

اگر شما تریدر یا ماینر یا استریمر هستید یا در یک مجتمع یا برج، کارخانه یا کارگاه و شرکت بزرگ فعالیت دارید لازم است بدانید با بالا رفتن کاربران سرعت یک سرویس معمولی افت خواهد کرد پس به منظور جلوگیری از افت سرعت در دانلود یا آپلود بهتر است از آینترنت پرسرعت رادیویی استفاده کنید.

در کشور ما بهترین نوع اینترنت برای گیمرها اینترنت گیمینگ یا رادیو وایرلس است چرا که پینگ پایینی و در مقابل سرعت بسیار بالا و با کیفیتی دارد.

در کل برای تمام کسانی که به واسطه فعالیت‌هایی نظیر ترید کردن یا گیم بازی کردن یا برای افرادی که کاربران زیادی برای استفاده از یک سرویس قرار است به وای فای متصل شوند، لازم است که بدانند تجهیزات شبکه وایرلس چیست و با چه سرعتی به این سرویس نیاز دارند.

پیشنهاد سیمیا سیستم به شما این است تا با کارشناسان متبحر و باتجریه در شرکت سیمیا سیستم برای تایین نیاز خود مشورت کنید.

نمونه‌های معمول از تجهیزات

نمونه‌های معمولی از تجهیزات وایرلس یا بی‌سیم در استفاده امروز شامل موارد زیر است:

  • تلفن‌های همراه و پیجرها: تامین و ایجاد ارتباط برای برنامه‌های موبایل، برای اهداف شخصی و تجاری
  • سیستم موقعیت‌یابی جهانی (GPS): اجازه می‌دهد تا رانندگان، کاپیتان کشتی‌ها و خلبانان هواپیما، موقعیت خود را در هر نقطه بیابند.
  • لوازم جانبی کامپیوتر وایرلس: ماوس، صفحه کلید و چاپگر می‌توانند بی‌سیم به کامپیوتر متصل شوند
  • دستگاه‌های تلفن وایرلس: این ابزارها، دستگاه‌های محدودی هستند که نباید با تلفن‌های همراه اشتباه گرفته شوند.
  • باکس‌های کنترل دستگاه‌های سرگرمی خانگی: کنترل‌های VCR و کنترل کانال تلویزیون هستند؛همچنین سیستم‌های صوتی Hi-Fi و گیرنده‌های پخش FM.
  • درب بازکن اتوماتیک پارکینگ: یکی از قدیمی‌ترین دستگاه‌های وایرلس که در این ابزار معمولاً توسط فرکانس‌های رادیویی عمل می‌کند.
  • رادیوهای دو طرفه: این ابزار شامل خدمات رادیویی آماتور و شهروندی می‌شود. همچنین ارتباطات تجاری، دریایی و نظامی را در بر می‌گیرد.
  • مانیتورهای کودک: این دستگاه‌ها، واحدهای فرستنده / گیرنده رادیویی ساده با برد محدود هستند.
  • تلویزیون ماهواره‌ای: به بیننده‌ها اجازه می‌دهد تقریباً در هر مکان برای انتخاب از میان صدها کانال، قدرت انتخاب داشته باشند.
  • Wireless LANs یا  Wireless Local Area Networks: انعطاف‌پذیری و قابلیت اطمینان را به کاربران رایانه‌ای هدیه می‌دهد.

نمونه‌های متداول از ارتباطات بی‌سیم

فناوری وایرلس به سرعت در حال تکامل است و نقش مهمی در زندگی مردم در سراسر جهان بازی می‌کند. به همین دلیل، هر روزه تعداد بیشتری از مردم به طور مستقیم یا غیرمستقیم به این تکنولوژی تکیه می‌کنند. گفته شده است که در بعضی از شرایط تکنولوژی وایرلس بیش از حد استفاده شده است و باعث ایجاد مشکلات و آزار اجتماعی می‌شود. نمونه‌های متداول از ارتباطات وایرلس که شاید کمتر آنها را بشناسید عبارتند از:

  • سیستم جهانی ارتباطات تلفن همراه (GSM): سیستم دیجیتال تلفن همراه که در اروپا و سایر نقاط جهان استفاده می‌شود؛ در واقع استاندارد تلفن وایرلس در اروپا است.
  • سرویس بسته امواج رادیویی یا (General Packet Radio Service (GPRS: یک سرویس ارتباطی وایرلس مبتنی بر بسته است که امکان ارسال و دریافت اطلاعات یا داده را روی شبکه تلفن همراه فراهم می‌سازد و باعث اتصال مداوم به اینترنت برای کاربران تلفن همراه و رایانه می‌شود.
  • (Enhanced Data GSM Environment (EDGE: یک نسخه سریع‌تر از سرویس بی‌سیم GSM است.
  • سیستم جهانی ارتباطات تلفن همراه یا (Universal Mobile Telecommunications System (UMTS: یک سیستم مبتنی بر بسته با پهنای باند که مجموعه‌ای از خدمات را به کاربران تلفن همراه و رایانه ارائه می‌دهد، بدون توجه به این نکته که در کدام نقطه از جهان قرار دارند.
  • پروتکل کاربرد بی‌سیم یا (Wireless Application Protocol (WAP: مجموعه‌ای از پروتکل‌های ارتباطی برای استاندارد‌سازی راه‌هایی که دستگاه‌هایی مانند تلفن‌های همراه و فرستنده‌های رادیویی می‌توانند از آنها برای دسترسی به اینترنت استفاده کنند. (همان وایرلس منزل که ابتدای مقاله در موردش صحبت کردیم.)

تجهیزات اینترنت وایرلس Wireless چیست ؟

تجهیزات اینترنت بیسیم چیست؟ برای راه‌اندازی یک اینترنت پوینت یا بیسیم اشتراکی به چه ابزار و لوازمی نیاز داریم؟ برای نصب و راه‌اندازی یک اینترنت وایرلس Wireless به سه نوع تجهیزات نیاز داریم. لوازم اینترنت بی سیم شامل رادیو، کابل، اکسس پوینت می‌شود. اما هر کدام چه هستند و چه کاری در راستای راه‌اندازی یک اینترنت پوینت انجام می‌دهند؟

  • آنتن وایرلس یا رادیو؛رادیو یا آنتن وایرلس یکی از مهمترین وسایل اینترنت بی سیم است که کار دریافت و انتقال پهنای باند از پاپ سایت‌ها را برعهده دارد. این یعنی انتقال پهنای باند از طریق یک آنتن رادیویی انجام می‌گیرد. آنتن وایرلس روی پشت‌بام نصب و توسط یک کارشناس کانفینگ خواهد شد. قیمت هر رادیو بسته به فاصله‌ای که باید ساپورت کنند یعنی فاصله مشترک تا پاپ سایت‌، نوع کاربرد، میزان قدرت، گارانتی و خدماتی که شرکت ارائه دهنده تعهد به انجام آنها داده است؛ متفاوت می‌باشد. این رقم چیزی در حدود ۴۵۰۰۰۰۰ تا ۴۰ میلیون تومان (دقت داشته باشید این قیمت یک میانگین و برای نیمه اول سال ۱۴۰۲ می‌باشد.)
  • کابل؛ به دلیل این که لینک‌های رادیویی در محیط بیرون از منزل یا محل کار نصب می‌شوند و در شرایط مختلف آب و هوایی مثل گرما، نورخورشید، سرما، باد، تگرگ، باران، طوفان و…هستند، طبیعی است که باید کابل‌هایی با درجه کیفیت بالا انتخاب و خریداری شود. این کابل‌ها باید دارای روکش pvc باشند تا در هر شرایطی مقاومت از خود نشان دهند. در حال حاضر با شرایط فعلی کشور هزینه هر متر کابل با کیفیت برای وسایل اینترنت پر سرعت وایرلس چیزی در حدود ۳۷۵۰۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است.
  • اکسس پوینت؛ همانطور که در ابتدای مبحث تجهیزات اینترنت وایرلس چیست بیان کردیم، اگر با استفاده از کابل، اتصال وای فای با آنتن رادیویی برقرار شود شاهد کمی افت سرعت خواهیم بود و تنها چاره این کار ایجاد یک اتصال بدون سیم یا همان وایرلس است. در صورتی که شما می‌خواهید به صورت وایرلس دستگاه‌های خود را به اینترنت رادیویی که روی پشت‌بام دارید متصل کنید باید از یک اکسس پوینت استفاده کنید. یک مودم وای فای adsl نیز می‌تواند کار یک اکسس پوینت را انجام دهد اما در صورت نبود باید حتما یک اکسس پوینت تهیه و خریداری کنید. قیمت هر اکسس پوینت با کیفیت معمولی از یک میلیون تومات تا ۱۰ میلیون تومان می‌باشد.

باتوجه به مطالبی که از ابتدا تا اینجای مبحث تجهیزات اینترنت وایرلس چیست بیان شد، هزینه خرید تجهیزات برای اینترنت وایرلس چیزی در حدود ۵ تا ۴۰ میلیون تومان است. این در صورتی است که هزینه خود سرویس بر اساس تعرفه‌ها چیزی در حدود ۱۲۵ هزار تومان به بالا خواهد شد. پس از خرید سرویس و لوازم اینترنت بیسیم نوبت به هزینه‌های مربوط به نصب، کانفینگ و راه‌اندازی خواهد رسید. این هزینه‌ها چیزی در حدود ۵۰۰ تا ۱ میلیون تومان خواهد شد.

تقسیم‌بندی ارتباطات بی‌سیم

سیستم‌های وایرلس می‌توانند به سه دسته اصلی تقسیم شوند:

  • وایرلس ثابت: بر خلاف تلفن‌های همراه و یا دیگر دستگاه‌های وایرلس، این سیستم‌ها از آنتن‌های ثابت استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها می‌توانند جانشین مناسبی برای شبکه‌های کابلی باشند. همچنین برای ارتباطات پرسرعت اینترنت و یا تلویزیون مورد استفاده قرار گیرند. از امواج رادیویی استفاده می‌کنند که می‌توانند اطلاعات بیشتری را انتقال دهند و در نتیجه از هزینه‌ها می‌کاهند.
  • وایرلس قابل حمل: دستگاهی است که معمولاً خارج از خانه، دفتر کار و یا در وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمونه‌های این سیستم عبارتند از: تلفن‌های همراه، نوت‌بوک‌ها و دستگاه‌های پیغام‌گیر. این سیستم از مایکروویو و امواج رادیویی جهت انتقال اطلاعات استفاده می‌کند.
  • وایرلس مادون قرمز: این سیستم از امواج مادون قرمز جهت انتقال سیگنال‌هایی محدود بهره می‌برد. این سیستم معمولاً در دستگاه‌های کنترل از راه دور، تشخیص دهنده‌های حرکت و دستگاه‌های بی‌سیم کامپیوترهای شخصی استفاده می‌شود. با پیشرفت حاصل در سال‌های اخیر، این سیستم‌ها امکان اتصال کامپیوترهای نوت‌بوک و کامپیوترهای معمول به هم را نیز می‌دهند و شما به راحتی می‌توانید توسط این نوع از سیستم‌های وایرلس، شبکه‌های داخلی راه‌اندازی کنید.

اینترنت Wireless را می توان در چهار شکل خلاصه کرد:

۱. اینترنت وایرلس با استفاده از رادیو وایرلس به صورت PTP

در این مدل از سوی سرویس گیرنده رادیو وایرلس به سمت و در دید رادیوهای شرکت های ارائه دهنده تنظیم می شود و با توجه به نیاز سرویس گیرنده و مسافت، مدل رادیو و تجهیزات انتخاب می شود.

۲. اینترنت وایرلس با استفاده از مودم TD-LTE

در این مدل سرویس دهنده (ISP)، اینترنت را به وسیله BTS های خود در فواصل متفاوت به سرویس گیرنده ارائه می دهند و نیاز به دید مستقیم نیست و صرفا سرویس گیرنده می بایست در مناطق تحت پوشش سرویس دهنده باشد. مودم TD-LTE به اصطلاح مودم ثابت بوده و برای استفاده نیاز به سیم کارت مخصوص و برق دارد.

۳. اینترنت وایرلس با استفاده از مودم جیبی

این مدل نیز دقیقا مشابه مودم TD-LTE می باشد، با این تفاوت که مودم های جیبی قابل شارژ می باشند و می توان آنها را به واسطه سایز بسیار کوچک حمل و استفاده کرد. این نوع اینترنت با نام های ۳G، ۴G، ۴.۵G و ۵G شناخنه می شود.

۴. اینترنت وایرلس با استفاده از دانگل USB

در این مدل دانگل USB با اتصال به کامپیوتر یا لپ تاپ با استفاده از سیم کارتی که درون آن قرار دارد اینترنت را برای دستگاه مورد نظر فراهم می کند.

مزایای اینترنت وایرلس (بی سیم)

  • راه اندازی آسان و سریع
  • عدم نیاز به کابل کشی
  • سرعت بالا
  • کیفیت عالی

نقاط ضعف اینترنت وایرلس (بی سیم)

  • هزینه راه اندازی بالا
  • عدم پوشش برخی مناطق در اینترنت TD-LTE
  • نیاز به دید مستقیم در ارتباط رادیویی
  • امنیت پایین نسبت به شبکه کابلی

تفاوت وای فای و وایرلس

اصطلاح اینترنت وایرلس یا اینترنت بی سیم به نحوه دریافت سرویس اینترنت از شرکت های تامین کننده با استفاده از رادیو یا آنتن اطلاق می شود. در صورتی که از اصطلاح اینترنت وای فای برای به اشتراک گذاری اینترنت در محیط های همچون خانه، هتل یا شرکت از طریق اکسس پوینت استفاده می شود.

هزینه‌های راه‌اندازی و استفاده از اینترنت پرسرعت چقدر است؟

باتوجه به مطالبی که از ابتدا تا اینجای مبحث تجهیزات اینترنت وایرلس چیست بیان شد، هزینه خرید تجهیزات برای اینترنت وایرلس چیزی در حدود ۵ تا ۴۰ میلیون تومان است. این در صورتی است که هزینه خود سرویس بر اساس تعرفه‌ها چیزی در حدود ۱۲۵ هزار تومان به بالا خواهد شد. پس از خرید سرویس و لوازم اینترنت بیسیم نوبت به هزینه‌های مربوط به نصب، کانفینگ و راه‌اندازی خواهد رسید. این هزینه‌ها چیزی در حدود ۵۰۰ تا ۱ میلیون تومان خواهد شد.

Wireless-وایرلس

سخن پایانی

برای افرادی که تصمیم دارند از سرویس‌های اینترنت TD_LTE یا adsl برای خانه یا محل کار خود استفاده کنند و نمی‌دانند چه اینترنتی نیاز دارند و از کجا خریداری کنند توضیح دادیم که رادیو وایرلس Wireless چیست و چه برتری به اینترنت‌های دیگر دارد و تجهیزات اینترنت وایرلس چیست.

سیمیا سیستم شرکتی است که شما می‌توانید صفر تا صد بهترین تجهیزات اینترنت وایرلس با مناسبترین تعرفه‌های موجود در کشور را از آنجا تهیه کنید. اینترنت رادیویی که به اینترنت وایرلس (بیسیم اشتراکی) نیز شناخته می‌شود بهترین سرویس موجود در کشور است که برای مصارف خانگی و کسب و کار بسیار مناسب است.

داشتن یک سرعت دانلود و آپلود مناسب بدون نگرانی از افت سرعت و قطعی، بهترین راه ایجاد تغییر در روند پیشرفت و ترقی هر شغلی است.

نکته پایانی که حتماً باید در این مقاله به آن اشاره شود امنیت امواج بی‌سیم است که باید خیلی از موارد در آن رعایت شود تا این امنیت حاصل گردد. یکی از کارهای اساسی ما در سیمیا سیستم، به عنوان یک شرکت پشتیبانی شبکه، این است که امنیت شبکه را فراهم کنیم. امنیت یکی از اساسی‌ترین پارامترهای خدمات شبکه است که حتماً می‌بایست به آن توجه ویژه نشان داده شود.

سوالات متداول

  • ابزار اینترنت وایرلس چیست؟

در مبحث تجهیزات اینترنت وایرلس چیست به صورت مفصل در خصوص ابزار لازم برای راه اندازی آینترنت پرسرعت توضیح دادیم اما به صورت خلاصه باید گفت؛ کابل، آنتن رادیویی، اکسس پوینت و برخی ابزار زیرساختی نظیر لوله

  • بهترین اینترنت وای فای یا رادیویی کدام است؟

در حال حاضر با امکانات امروز بهترین آینترنت پرسرعت اینترنت پوینت تو پوینت است زیرا سرعتی نزدیک به ۲۰ تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه برای دانلود و چیزی در حدود ۲۰ تا ۹۰ مگابیت بر ثانیه برای آپلود ارائه می‌دهد.

  • سرعت یک اینترنت پوینت تو پوینت چقدر است؟

سرعت در اینترنت بیسیم اشتراکی چیزی در حدود ۲۰ تا ۱۰۰ مگابیت است اما این نرخ در حالت اختصاصی بین ۵۰ تا ۲۰۰۰ مگابیت بر ثانیه خواهد رسید.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا