۱۴۰۳/۲/۲۷
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دیش استارلینک چیست؟+ بررسی انواع دیش استارلینک و اینترنت ماهواره ای

دیش استارلینک Starlink چیست ؟ از راکت spacex  و اینترنت spacex چه اطلاعاتی دارید؟ در شروع بررسی انواع دیش استارلینک باید گفت مانند هر اینترنت ماهواره‌ای دیگری، آنتن اینترنت ماهواره ای بخش مهمی از ساختار فیزیکی است که امکان انتقال سیگنال به و از ماهواره‌های موجود در مدار را فراهم می‌کند. با چنین عملکردهایی، به یک جزء کلیدی تبدیل می‌شود که می توانید به عنوان یک کاربر اینترنت ماهواره‌ای داشته باشید. با سیمیا سیستم زیرمجموعه هلدینگ سیمیا همراه شوید.

یکی از پروژه‌های موفق اینترنت ماهواره‌ای، استارلینک است. پروژه‌ای از شرکت اسپیس‌ایکس که قصد دارد با استفاده از ماهواره‌های کوچک یا «Smallsat»هایی که حدود ۲۵۰ کیلوگرم وزن دارند تمام سطح زمین را پوشش دهد.

این ماهواره‌ها در واقع دستگاهی کوچک برای دریافت و ارسال اطلاعات اینترنت هستند و با صفحات خورشیدی بزرگی که دارند انرژی خود را تامین می‌کنند.

ماهواره‌های مدار پایینی زمین یا LEOها (Low Earth Orbit) طبق مجوز کمیسیون ارتباطات فدرال، از طیف رایج امواج ماهواره‌های ارتباطات یعنی باند Ku (۱۲ تا ۱۸ گیگاهرتز) و Ka (۲۶.۵ تا ۴۰ گیگاهرتز) استفاده می‌کنند و ماهواره‌های مدار بسیار پایین یا VLEOها از باند V یا دسته‌ای با فرکانس بالاتر یعنی از ۴۰ تا ۷۵ گیگاهرتز بهره می‌برند.

استارلینک در پرتاب‌های متعدد تا به امروز بیش از هزار و ۷۰۰ ماهواره کوچک را به مدار پایینی زمین پرتاب کرده و این ماهواره‌ها از طریق پایگاه‌های زمینی، اینترنت را دریافت کرده و سپس به دست کاربران می‌رسانند.

البته هدف نهایی این شرکت تغییر روند فعلی است و تمامی ماهواره‌هایی که پس از ۲۴ ژانویه ۲۰۲۱ به فضا پرتاب شدند به یک سیستم لیزری مجهزند که اطلاعات را مستقیما بین ماهواره‌ها جابه‌جا می‌کند. یعنی یک ماهواره با زمین صحبت می‌کند و اطلاعات دریافتی را در لحظه برای چند ماهواره دیگر ارسال شده و آنها هم برای دیگران بازگو می‌کنند. به این ترتیب استارلینک می‌تواند یکی از مشکلات اینترنت ماهواره را که همان تاخیر یا لیتنسی بالاست حل کند.

به دلیل فاصله زیاد، امواج برای رسیدن به ماهواره و سپس بازتاب به سمت گیرنده مشتریان به زمان نیاز دارند و این زمان که ناچیز به نظر می‌رسد همان لیتنسی است و برای بسیاری از کاربران اینترنت اهمیت دارد و به‌ شدت بر تجربه کاربری تاثیرگذار است.

فهرست مطالب

با توجه به ساختار اصلی استارلینک یعنی ماهواره‌ای بودن آن، استفاده از آن در ورای کره زمین دور از انتظار نیست. بر مبنای همین ساختار و مزیت، شرکت اسپیس‌اکس در حال توسعه برنامه‌ بلندمدتی است تا به توسعه و استقرار نسخه‌ای از سامانه ارتباط ماهواره‌ای خود به منظور ارائه خدمات اینترنت در مریخ اقدام کند.

مطابق با این طرح که در تکمیل برنامه ایلان ماسک، برای ساخت شهری یک میلیون نفری در مریخ تا سال ۲۰۲۵ میلادی ارائه شده است، از ماهواره‌های اینترنتی استارلینک برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای در مریخ استفاده می‌شود. این ماهواره‌ها علاوه بر ارائه اینترنت در مریخ قرار است برای ارتباط با زمین به کار گرفته شوند.

نحوه کار دیش استارلینک چگونه است؟

دیش استارلینک که با نام دیش ماهواره استارلینک یا ترمینال استارلینک نیز شناخته می‌شود. یک دیش ماهواره‌ای فشرده است که برای دریافت و ارسال سیگنال‌ها به ماهواره استارلینک طراحی شده است. درک ویژگی‌های عملیاتی و دیش مختلف Starlink حیاتی است. با این حال، انواع دیش استارلینک کدام‌اند؟

انواع دیش استارلینک

بر اساس دسته بندی به روز رسانی شده و بهبود نرم افزارها ، به جای هر گونه تغییرات سخت افزاری قابل توجه، تنها دو نوع دیش ماهواره یا آنتن Starlink وجود دارد: دیش‌های گرد و مستطیل شکل. پس با ادامه بررسی انواع دیش استارلینک همراه سیمیا سیستم باشید.

دیش مستطیلی با سخت افزارهای جزئی و کوچک، با به روزرسانی‌ها و تغییرات نسبت به دیش گرد معرفی شد. این به‌روزرسانی‌ها برای بهبود عملکرد، دوام و تجربه کاربری دیش اینترنت استارلینک طراحی شده‌اند. برای درک بهتر انواع دیش استارلینک ، در زیر بحث مفصلی در مورد هر کدام آورده شده است.

دیش استارلینک

دیش Starlink دستگاهی براق است که از مواد بادوام و مقاوم در برابر شرایط آب و هوا ساخته شده است که می‌تواند در برابر دماهای شدید و شرایط آب و هوایی مقاومت کند. دو دیش استار لینک در فضای باز یا بر روی سطح صاف و یا روی تیرک نصب می‌شوند. و کاربر بدون هیچ گونه تجهیزات تخصصی و دانش فنی نصب دیش استارلینک  امکان‌پذیر می‌باشد.

استارلینک

منبع تغذیه دیش‌های Starlink

دیش‌های starlink توسط یک منبع تغذیه کوچک و کم مصرف تغذیه می شوند که می تواند به یک پریز برق استاندارد وصل شود. آنها همچنین دارای یک روتر Wi-Fi داخلی هستند که به کاربران امکان می دهد دستگاه های خود را به صورت بی‌سیم به اینترنت متصل کنند. این روتر می‌تواند سرعت دانلود تا یک گیگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود تا ۱۰۰ مگابیت در ثانیه را ارائه دهد. که آن را به یکی از سریع‌ترین خدمات اینترنت ماهوارهای استارلینک در دسترس تبدیل می‌کند.

علاوه بر قابلیت‌های فنی، دیش‌های استارلینک از نظر زیبایی در طراحی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که خوشایند و محبوب باشند. علاوه بر این، دیش‌‌ها برای نگهداری آسان ، بدون قطعات متحرک یا قطعات الکترونیکی حساس که به راحتی آسیب ببینند طراحی شده‌اند،.

هر دو دیش اینترنت استارلینک فناوری پیشرفته‌ای هستند که نوید انقلابی در سرویس اینترنت ماهواره‌ای را می‌دهند. آنها با طراحی پیشرفته آنتن اینترنت ماهواره ای، عملکرد با سرعت بالا و نصب آسان، اتصال اینترنتی سریع و قابل اعتمادی را به کاربران ارائه می دهند که تقریباً از هر کجای کره زمین قابل دسترسی است.

معرفی و بررسی انواع دیش استارلینک

دو دیش اینترنت ماهواره ای استارلینک در حال حاضر در بازار موجود است: دیش گرد استارلینک و دیش مستطیلی شکل استارلینک. اندازه دیش گرد شبیه پیتزا است و می‌توان آن را روی یک میله نصب کرد یا روی یک سطح صاف قرار داد.

از سوی دیگر، دیش مستطیلی استارلینک نسخه بزرگ‌تر و پیشرفته تری از دیش Starlink است که برای مشتریان تجاری و سازمانی طراحی شده است. در زیر توضیح عمیقی در مورد انواع دیش استارلینک ارائه شده است.

۱. دیش گرد استارلینک

دیش گرد یکی از انواع دیش استارلینک  است و یک دیش ماهواره‌ای است که توسط اسپیس ایکس به عنوان بخشی از سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک توسعه یافته است. برای تعریف تا حد زیادی این نوع دیش؛ در زیر برخی از پارامترهای مورد استفاده برای تعریف دیش گرد استارلینک آورده شده است:

مشخصات ظاهری

این دیش یک دیش ماهواره‌ای گرد و فشرده با شکل گرد منحصربفرد است که تقریباً ۲۳ اینچ قطر و ۶ اینچ ارتفاع دارد. این دیش با اجزای کم به گونه‌ای طراحی شده است که نصب و کارکرد آن آسان باشد. همچنین اجازه می‌دهد بدون جلب توجه بیش از حد روی سقف، بالکن یا سطوح دیگر نصب شود.

این دیش همچنین دارای سطح بازتابنده‌ای است که با مواد کامپوزیتی سفید پوشانده شده است که از دیش در برابر عناصر مختلف محافظت می‌کند. و در عین حال به کاهش وزن دیش کمک می کند. دیش به یک واحد پایه متصل است. که شامل وسایل الکترونیکی لازم برای برقراری ارتباط با شبکه ماهواره ای Starlink است.

جدا از اهداف زیبایی در طراحی، شکل گرد نیز ویژگی های آیرودینامیکی بیشتری نسبت به دیش‌های ماهواره ای سنتی ارائه می‌دهد. این ویژگی به کاهش مقاومت باد و بهبود دریافت از رسیور سیگنال در شرایط نامساعد جوی کمک می کند.

پارامترها در دیش گرد

دیش کار Starlink با برقراری ارتباط با مجموعه‌ای از ماهواره‌ها در مدار پایین زمین، اتصال را تضمین می‌کند. این دیش به صورت مکانیکی طراحی شده است. تا به طور خودکار ماهواره‌ها را ردیابی کند و اتصال ثابت به شبکه را حفظ کند، حتی زمانی که ماهواره‌ها در آسمان حرکت می‌کنند.

دیش گرد از فناوری آنتن آرایه فازی استفاده می‌کند که به آن اجازه می دهد تا بدون نیاز به حرکت مکانیکی پرتو آنتن اینترنت ماهواره ای را به صورت الکترونیکی هدایت کند. این بدان معناست که دیش می‌تواند به سرعت و با دقت بین ماهواره‌های مختلف در شبکه Starlink جابجا شود و امکان اتصال سریع و مطمئن به اینترنت را فراهم کند.

کارایی

این دیش می‌تواند دسترسی به اینترنت پرسرعت با تأخیر کم را فراهم کند. و آن را برای برنامه‌های اینترنتی پرسرعت مانند کنفرانس ویدیویی، بازی‌های آنلاین و پخش رسانه‌ها مناسب می‌کند. سرویس Starlink برای ارائه دسترسی به اینترنت به مناطقی طراحی شده است. که ارائه دهندگان پهنای باند سنتی، از جمله مناطق روستایی و دورافتاده، از آنها خدمات کمتری دارند.

Starlink

۲. دیش مستطیلی استارلینک

دیش مستطیلی استارلینک یکی دیگر از انواع دیش استارلینک  است و در واقع نسخه جدیدی از دیش اینترنت ماهواره ای استارلینک به شکل گرد است. برای توصیف کامل این نوع دیش Starlink، پارامترهایی که آن را شناسایی می کنند در زیر آمده است:

مشخصات ظاهری

این دیش که برای مصارف خانگی طراحی شده است به شکل مستطیل مسطح با ابعاد ۲۳.۲ اینچ در ۱۳.۹ اینچ (۵۹ سانتی متر در ۳۵ سانتی متر) و عمق ۶.۵ اینچ (۱۶.۵ سانتی متر) می باشد. با وزنی در حدود ۱۸ پوند (۸.۱۶ کیلوگرم)، به گونه ای طراحی شده است. که در فضای باز بر روی یک میله یا سایر سازه های محکم مانند یک دیش ماهواره ای سنتی نصب شود.

این دیش مستطیلی نیز به گونه ای طراحی شده است که دوام و مقاومت بیشتری در برابر آب و هوا نسبت به مدل قبلی خود داشته باشد. دارای ساختار فلزی جامد و گنبد شیشه‌ای محافظ است که عناصر دیش را می پوشاند و از باد، باران و سایر عوامل محیطی محافظت می‌کند. این دیش همچنین دارای سیستم گرمایش داخلی برای جلوگیری از تجمع برف و یخ در هوای سرد است.

پارامترهای دیش مستطیلی

دیش مستطیلی Starlink دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌های پیشرفته است. که عملکرد و قابلیت اطمینان آن را بهبود می‌بخشد. یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌ها استفاده از فناوری آرایه فازی است که به دیش اجازه می‌دهد. به صورت پویا جهت پرتو و شکل خود را برای ردیابی موقعیت ماهواره‌های Starlink در آسمان تنظیم کند. این بدان معناست که دیش می‌تواند اتصال ثابتی به شبکه Starlink داشته باشد. حتی زمانی که ماهواره‌ها در آسمان حرکت می‌کنند.

عملکرد

دیش مستطیلی استارلینک دستگاهی با کارایی بالا است که قادر است اینترنت پرسرعت با تاخیر کم را به کاربران مناطق دورافتاده ارائه دهد. حداکثر توان خروجی آن ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه و متوسط ​​تأخیر ۲۰ میلی ثانیه است که برای برنامه‌هایی که نیاز به تأخیر کم دارند، مانند بازی آنلاین و کنفرانس ویدیویی، عالی است.

این دیش مستطیلی همچنین از Wi-Fi 6، آخرین استاندارد بی‌سیم، پشتیبانی می‌کند که سرعت بیشتر و اتصال بهبود یافته را برای دستگاه‌های Wi-Fi امکان پذیر می‌کند.

به طور کلی، دیش مستطیلی Starlink نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی در فناوری اینترنت ماهواره‌ای است. که عملکرد، قابلیت اطمینان و دوام بهتری را در مقایسه با دیش گرد اصلی Starlink ارائه می‌دهد.

در نظر گرفته شده است که دسترسی به اینترنت پرسرعت را برای کاربران مناطق دورافتاده فراهم کند. ویژگی‌های پیشرفته آن، آن را برای طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها، از پخش ویدئو گرفته تا کار از راه دور و آموزش آنلاین، مناسب می‌سازد.

استارلینک

تفاوت بین انواع دیش‌های استارلینک گرد و مستطیلی

برخی از تفاوت‌های کلیدی بین انواع دیش استارلینک گرد و مستطیلی عبارتند از:

ابعاد فیزیکی

دیش گرد استارلینک دارای شکل دایره ای با قطر ۱۹.۷ اینچ (۵۰ سانتی متر) است، در حالی که دیش مستطیلی استارلینک دارای شکل مستطیلی تخت با ابعاد ۲۳.۲ اینچ در ۱۳.۹ اینچ (۵۹ سانتی متر در ۳۵ سانتی متر) است. دیش مستطیلی نیز عمیق تر از دیش گرد است و عمق آن ۶.۵ اینچ (۱۶.۵ سانتی متر) است.

فناوری آرایه فازی

دیش مستطیلی استارلینک مجهز به فناوری آرایه فازی است که به آن امکان می دهد جهت و شکل پرتو خود را به صورت پویا تنظیم کند تا موقعیت ماهواره های Starlink را در آسمان ردیابی کند. از سوی دیگر، دیش گرد این ویژگی را ندارد و برای حفظ اتصال به شبکه به تنظیمات دستی متکی است.

بررسی دوام دیش‌ها

دیش مستطیلی شکل Starlink به گونه ای طراحی شده است که دوام و مقاومت بیشتری در برابر آب و هوا نسبت به دیش گرد دارد. دارای ساختار فلزی جامد و گنبد شیشه ای محافظ است. که عناصر دیش را می پوشاند و از باد، باران و سایر عوامل محیطی محافظت می کند. دیش گرد از استحکام کمتری برخوردار است و می تواند تحت تأثیر باد و شرایط آب و هوایی قرار گیرد.

بررسی عملکرد دیش‌ها

دیش مستطیلی شکل Starlink می تواند سرعت بالاتر و تاخیر کمتری نسبت به دیش گرد ارائه دهد. حداکثر توان خروجی آن ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه و متوسط ​​تأخیر ۲۰ میلی ثانیه است. در حالی که دیش گرد حداکثر توان خروجی ۱۵۰ مگابیت در ثانیه و متوسط ​​تأخیر ۳۰ میلی ثانیه دارد.

در دسترس بودن

دیش مستطیل شکل Starlink مدل جدیدتری است که در حال حاضر در دسترس محدود است. در حالی که دیش گرد به طور گسترده در دسترس است. در نتیجه، ممکن است کاربران مجبور شوند برای خرید دیش مستطیلی منتظر دعوت نامه بمانند یا به جای آن دیش گرد را انتخاب کنند.

به طور کلی، دیش مستطیل شکل Starlink نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی در فناوری اینترنت ماهواره ای با بهبود عملکرد، دوام و ویژگی های پیشرفته مانند فناوری آرایه فازی است. با این حال، نسبت به دیش گرد گران‌تر و در دسترس‌تر است. که ممکن است برای کاربرانی که به دنبال گزینه‌ای مقرون به صرفه‌تر و در دسترس‌تر هستند، مورد توجه قرار گیرد.

Starlink

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک از زمان شروع فعالیت تا امروز که به میزان زیادی توسعه یافته است، نگرانی‌هایی در مورد آینده صنعت مخابرات به دنبال داشته است. البته با وجود نگرانی‌های شرکت‌های مخابراتی به عنوان فعالان سنتی و قدیمی در مورد خروج اجباری از این بازار، فعالیت استارلینک موجب ایجاد فرصت‌های جدیدی برای برخی دیگر از ذی‌نفعان در این صنعت و بازار شده است.

یکی از چالش‌های موجود در صنعت ارتباطات، دشواری ارائه خدمات در مناطق محروم، دور دست و کم جمعیت است. در چنین مناطقی اصولا توسعه زیرساخت‌ها از نظر اقتصادی به صرفه نیست، بنابراین استفاده از خدمات ماهواره‌ای استارلینک در این مناطق و سایر مکان‌هایی که به دلایل مختلف توسط شرکت‌های مخابراتی سنتی مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند، می‌تواند در افزایش ضریب نفوذ اینترنت و بهبود کلی ارتباطات مفید واقع شود.

در ایالات متحده نیز چالش‌هایی پیرامون تبعات و پیامدهای به میدان آمدن ماهواره استارلینک وجود دارد، تا جایی که پس از ۹۰۰ میلیون دلار تامین مالی انجام شده برای استارلینک توسط سازمان ارتباطات فدرال با هدف ارائه ارتباط به مناطق روستایی، بسیاری از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی ضمن اعتراض به سازمان ارتباطات فدرال در این مورد، در مورد عدم تست تکنولوژی استفاده شده توسط این شرکت و احتمال ایجاد مشکلات در آینده صحبت کرده‌اند.

در این میان برخی رقبای ارائه دهنده‌ی تکنولوژی‌های ماهواره‌ای نیز وارد بازار شده‌اند تا به ارائه خدمات رقابتی اقدام کنند. به عنوان مثال آمازون، در حال توسعه برنامه اینترنت ماهواره‌ای خود به نام پروژه کویپر است.

در واقع آمازون با راه‌اندازی این پروژه قصد دارد به یکی از رقبای جدی استارلینک تبدیل شود. مزیت رقابتی اعلام شده توسط آمازون نیز با ارائه دیش‌های اینترنت ماهواره‌ای کوچک‌تر و کاراتر و دارای صرفه اقتصادی بیشتر در مقایسه با استارلینک است.

اینترنت ماهواره‌ای به دلیل مسافتی که امواج ماهواره‌ها باید طی کنند، ذاتا در معرض قطعی‌های آب‌و‌هوایی قرار دارد و استارلینک در اکثر شرایط بد آب‌و‌هوایی از جمله باد، برف و باران عملکرد خوبی دارد. با این حال، بارش شدید برف و باران می‌تواند باعث قطعی اینترنت شود.
استارلینک چندین ویژگی دارد که به عملکرد خوب آن در شرایط بد آب‌و‌هوایی کمک می‌کند: اول، آنتن از نوع آرایه فازی است، به این معنی که میدان دید بالایی دارد و تحت تاثیر حرکات کوچک قرار نمی گیرد.

همچنین آنتن بشقابی استارلینک دارای قابلیت ذوب برف و یخ است. اما در نهایت استارلینک هم یک اینترنت ماهواره‌ای است و در شرایط جوی نامساعد و شدید مثل طوفان به اندازه اینترنت ثابت مانند DSL، کابل یا فیبر قابل اعتماد نیست.

بله ولی این موضوع تحت تاثیر تراکم ابرها و نوع آنها است. ابرهای متراکم باران‌زا می‌توانند کیفیت دسترسی به اینترنت را کاهش دهند. هرچقدر تراکم رطوبت بیشتر باشد دسترسی به اینترنت با کیفیت پایین‌تری انجام می‌شود.
در حالت بارانی نیز مشکلی برای استارلینک ایجاد نمی‌شود اما در طوفان و بارش‌های سنگین، سرعت اینترنت کاهش پیدا می‌کند.

مطابق با نظر ناسا، تعداد زیاد ماهواره‌های اینترنتی استارلینک، موجب کاهش توانایی زمین در شناسایی و تغییر مسیر یک سیارک، فاجعه‌بار می‌شود. در واقع نگرانی اصلی ناسا در مورد پرتاب ماهواره‌های نسل دوم استارلینک است. این ماهواره‌ها که در راستای ارائه اینترنت به متقاضیان با هزینه ۵۰۰ دلار در ماه پرتاب می‌شوند، تاثیر منفی در شناسایی بسیاری از اجرام آسمانی مانند تلسکوپ‌هایی که به دور زمین می‌چرخند ایجاد خواهد کرد.

همچنین با افزوده شدن ماهواره‌های استارلینک تعداد ۲۵ هزار شیء موجود در مدار زمین که تحت نظارت ناسا و وزارت دفاع آمریکا است، به دو برابر خواهد رسید. این اشیاء شامل ایستگاه فضایی بین‌المللی، تلسکوپ فضایی هابل، هزاران ماهواره‌‌ی موجود در مدار زمین و انواع زباله‌های فضایی باقی‌مانده در مدار است. بنابراین با افزایش این موارد توسط ماهواره‌های استارلینک، خطر برخورد این تعداد بالای ماهواره با یکدیگر افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت.

مهم‌تر از آن، رد ادعای اسپیس‌ایکس در مورد جلوگیری از برخورد ماهواره‌های استارلینک با اجرام دیگر توسط سیستم‌های خودکار این ماهواره‌هاست. در واقع طبق نظر ناسا در صورت پرتاب این ماهواره‌ها، آسمان به میزانی شلوغ خواهد شد که چنین برخوردهایی اجتناب‌ناپذیر است.

  • هنوز پوشش گسترده جهانی ندارد
  • بیشتر اوقات احتیاج به حضور متخصص در نصب تجهیزات دیده می‌شود
  • نسبت به اینترنت کابلی و فیبر نوری کندتر است
  • شرایط جوی ممکن است روی کیفیت اینترنت موثر باشد
  • کیفیت اینترنت در شهرهای بزرگ و نقاط متراکم افت پیدا می‌کند

امکان اتصال مستقیم موبایل و گوشی تلفن همراه به اینترنت استارلینک وجود ندارد و برای دسترسی به اینترنت از طریق گوشی باید به شبکه وایرلسی (WiFi) که توسط دستگاه گیرنده استارلینک ایجاد شده، متصل شوید. استارلینک امکان استفاده از اینترنت در وسایل نقلیه مانند قطار و کشتی فراهم شده است که به نام RV شناخته می‌شود ولی هنوز امکان دسترسی مستقیم موبایل وجود ندارد. این شرکت گفته بود بعد از سال ۲۰۲۳ راه‌حلی برای این موضوع ارائه خواهد کرد .

به طور متوسط، دیش مربعی استاندارد استارلینک و سخت‌افزار آن (آنتن، روتر، کابل و منبع تغذیه) بین ۴۵ تا ۷۵ وات در حالت فعال برق مصرف می‌کند.

روتر ارائه شده استارلینک دارای یک پورت WAN و یک پورت LAN روتر است که از استاندارد WPA و WPA۲ استفاده می کند، از IEEE 802.11a/b/g/n/ac و MU-MIMO در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز برای حداکثر ۱۲۸ دستگاه WiFi متصل، پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید نام و رمز عبور SSID WiFi را تغییر دهید.

بله علاوه بر دسترسی وایرلس می‌توان از طریق پورت LAN (با استاندارد یک گیگابیت بر ثانیه) اینترنت را در شبکه داخلی از طریق روتر توزیع کرد.

خیر تنها به تجهیزات ارائه شده توسط استارلینک احتیاج است. دیش ماهواره‌ای در اصل با ماهواره‌های مدار پایین زمین استارلینک برای فراهم‌کردن دسترسی به اینترنت ارتباط برقرار می‌کند و سپس دیش استارلینک به یک روتر بی‌سیم متصل می‌شود تا اتصال اینترنت را با تمام دستگاه‌های شما به اشتراک بگذارد.

با توجه به اینکه جهت آنتن بشقابی استارلینک باید به‌طور ثابت تنظیم شود بنابراین از آن نمی‌توانید حین حرکت استفاده کنید. با هزینه‌ای اضافی (فعلا گفته شده ۲۵ دلار در ماه) می‌توانید از آن در جای جدید استفاده کنید.

پس از توسعه و موفقیت چشمگیر خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، برخی شرکت‌های اروپایی و آمریکایی برای فعالیت و رقابت با خدمات این شبکه اینترنت دست به کار شدند. مهم‌تر از آن نگرانی‌های به وجود آمده در مورد خطر انحصار این حوزه در آینده بود که شرکت‌ها را برای رقابت با استارلینک مشتاق‌تر کرد.

از جمله مهم‌ترین رقبای استار لینک باید به ادغام دو شرکت اروپایی واب‌وب و  یوتلست اشاره کرد. به نظر می‌رسد هدف این دو اپراتور ماهواره‌ای اینترنتی از ادغام خدماتشان، تبدیل شدن به مهمترین رقیب استارلینک در زمینه اینترنت ماهواره‌ای باشد.

البته مدیران این شرکت‌ها تا به حال هرگونه رقابت با اسپیس ایکس را رد کرده‌اند. در واقع مدیران این شرکت‌ها ادعا می‌کنند مشتری هدف استارلینک مصرف‌کنندگان عادی است ولی وان‌وب و یوتلست به دنبال جذب کسب‌ و کارها و مشتریان دولتی و ارائه خدمات به این گروه از مشتریان هستند. با این‌حال و با توجه به فعالیت هر دو شرکت در صنعت ارائه اینترنت ماهواره‌ای، نمی‌توان رقابت را نادیده گرفت.

به علاوه وان ‌وب به تنهایی، با داشتن دومین منظومه ماهواره‌ای بزرگ در مدار پایینی زمین به عنوان بزرگ‌ترین رقیب استارلینک و اسپیس ایکس شناخته می‌شود. البته باید به اختلاف بالای تعداد ماهواره‌های این ۲ شرکت نیز اشاره کرد. در واقع تعداد ماهواره‌های موجود در مدار مربوط به استارلینک به بیش از ۳ هزار عدد می‌رسد.

سوالات متداول

مزیت‌های متمایزکننده در دیش‌های استار لینک چه هستند؟

در حال حاضر دو نوع متمایز از دیش‌های Starlink وجود دارد. که تمام دیش‌های فعلی دارای طراحی گرد، دایره ای و مستطیلی هستند. برخی دیش‌های گرد را به عنوان نمونه های اولیه دیش‌های Starlink تعریف می کنند. که در نهایت به نفع طراحی‌های فشرده‌تر و کارآمدتر از بین می‌روند. هر دو دیش استارلینک مجهز به فناوری آنتن آرایه فازی هستند. که امکان ارتباط اینترنتی پرسرعت با صورت فلکی ماهواره استارلینک را فراهم می کند.

دیش‌های استار لینک برای چه افرادی مناسب است؟

طراحی شیک و محتاطانه این دیش‌های را برای کاربرانی که به دنبال راه حل برای اینترنت ماهواره‌ای با نصب آسان و کم هزینه هستند. جذاب می کند. با ادامه تکامل و گسترش سیستم Starlink، ممکن است مدل‌های جدید انواع دیش استار لینک برای رفع نیازهای کاربران خاص یا موارد استفاده ایجاد شود.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا